Siirry sisältöön
Tapahtumat Onnistu messuilla

Onnistu
messuilla

Hyödynnä vinkkimme osallistumiseen

Kohtaamismedia on erittäin tehokas markkinointiviestinnän väline. Huolella suunniteltu messuosallistuminen kasvattaa brändin tunnettuutta, vahvistaa brändimielikuvaa sekä edistää myyntiä. Kirkasta siis tavoitteesi, hyödynnä messujärjestäjän palveluita ja toimi aktiivisesti tavoitteidesi eteen!

Alta löydät liudan ohjeita messuosallistumisen suunnitteluun. Myös Expomarkin tapahtumatiimi auttaa mielellään kaikissa kysymyksissä – ota yhteyttä!

Aseta tavoite

Tavoitteet ohjaavat messuosallistumisen suunnittelua, toteutusta ja tulosten arviointia. Tavoite voi olla laadullinen, määrällinen tai toiminnallinen – pääasia on se, että se on mitattava ja tietysti realistinen. Tavoitteenasi voi olla esimerkiksi:

  • Myynti
  • Asiakassuhteiden hoito
  • Kontaktien hankkiminen tai asiakasrekisterin kerääminen
  • Julkisuus
  • Yrityskuvan rakentaminen
  • Uuden tuotteen tai palvelun lanseeraus
  • Rekrytointi
  • Uuden tuotteen testaus
  • Tutkimus tai kartoitus
  • Jälleenmyyjien etsiminen

Suunnittele huolella

Onnistunut messuosallistuminen lähtee hyvästä suunnittelusta. Mitkä ovat tavoitteenne ja käytettävissä olevat resurssinne? Pohjaa suunnittelu markkinoinnin tavoitteisiin, ja määritä onnistumiselle mittarit sen pohjalta.

  • Aseta selkeä ja konkreettinen tavoite ja pohdi eri osallistumisratkaisuja
  • Kirkasta viestit kohderyhmillesi  
  • Miten varmistat aktiivisen mukanaolon tapahtumassa? Pohdi mahdollista oheisohjelmaa, tiedonkeruuta jne. 
  • Huolehdi kattavasta markkinoinnista ja viestinnästä 
  • Panosta messuhenkilöstön valintaan ja valmennukseen
  • Määrittele onnistumisen mittarit 
  • Hyödynnä messujärjestäjän tarjoamia palveluita
  • Huolehdi jälkimarkkinoinnista

Ohjelma houkuttelee

Messutavoitteita tukevat aktiviteetit tekevät messuosastosta vetovoimaisemman ja auttavat tavoitteiden saavuttamisessa. Tarjoa kokemuksia ja luo elämyksiä – näin syntyy niin elämyksiä kuin kauppaakin.

Onnistunut osasto-ohjelma houkuttelee messuvieraita osastolle, saa aikaan vuorovaikutusta, välittää selkeän viestin ja näyttää toteen tuotteen tai palvelun edut.

Kun ilmoitat ohjelmasi eShopin kautta, julkaisemme sen tapahtuman nettisivulla. Hyödynnä ohjelman markkinoinnissa myös yrityksesi omia kanavia!

Ideoita ohjelman suunnittelemiseen: lanseeraukset, haastattelut, vaikuttajien vierailut, kilpailut ja arvonnat, näytökset, tietoiskut ja seminaarit, maistatukset ja tuotetestaukset, kuvausseinät ja muu osallistava ohjelma.

Kutsu asiakkaat osastolle

Messujärjestäjä markkinoi messutapahtumaa, ja messuille osallistuva yritys omaa messuosastoaan. 

Sen lisäksi, että kerrot yrityksesi messuosallistumisesta muun markkinoinnin yhteydessä, asiakkaita kannattaa myös kutsua osastolle. 

Voit tilata Expomarkilta lippuja asiakkaille jaettavaksi tai arpoa lippuja somekilpailujen palkintoina. Ammattimessuille voit kutsua myös eKutsulla. Voit lähettää asiakasrekisterillesi myös uutiskirjeen, jossa kutsut lukijoita osastolle jonkun houkuttimen avulla.

Markkinoi osastoasi

Tapahtuman logon ja bannerien hyödyntäminen omassa markkinoinnissa on erinomainen keino muistuttaa asiakkaita tulevista messuista ja houkutella heitä kohtaamaan juuri sinun yrityksesi messujen aikana. 

Tapahtuman logot ja bannerit ovat vapaasti käytettävissä. Käytössä olevan materiaalin löydät mediapankista, jonne pääset eShopista ja tapahtuman omilta sivuilta.

Voit hyödyntää logoa ja bannereita mm. omilla nettisivuillasi, sähköisissä uutiskirjeissä, mainoksissa ja asiakaslehdissä. Sähköisissä välineissä kannattaa linkittää logo tai banneri joko tapahtuman nettisivulle tai omalle näytteilleasettajasivullesi.

Käytä somea

Ota tapahtuma haltuun myös sosiaalisessa mediassa!

  • Rakenna polkua kohti tapahtumaa kertomalla osallistumisesta ja osastosi tapahtumista.
  • Kutsu ihmisiä messutapahtumaan ja osastollesi.
  • Seuraa meitä somessa ja tägää tapahtuma postauksiisi! Yhdessä tavoitamme suuremman yleisön.

Tavoita media

Hyödynnä messutapahtuman saama julkisuus! Toimittajat tulevat messuille haistelemaan alan trendejä sekä uusia tuotteita ja palveluita. Hyvin hoidetulla viestinnällä voit lisätä selvästi messuosallistumisesta saatavia tuloksia.

  • Julkaise oma messutiedote tapahtuman uutishuoneeseen eShopin kautta. Vinkkaa myös tapahtuman tiedottajalle kiinnostavista messuaiheistanne.
  • Lähetä tiedote alan ammattilehtien ja muiden medioiden toimittajille 
  • Kutsu tiedotusvälineiden edustajia käymään osastollasi.

Onnistu osastolla

Osastohenkilöstöltä vaaditaan rohkeutta ja myönteistä messuasennetta. Komeat puitteet eivät takaa onnistumista, jos osastohenkilökunta ei tiedä mitä heiltä odotetaan, tai miten osastolla kuuluu käyttäytyä. Osastolle kannattaakin valita vain henkilöitä, jotka aidosti haluavat olla messuilla töissä.

Vinkkejä osastotyöskentelyyn:

  • Mieti sopivia keskustelunaloituksia jo valmiiksi. Messuilla kilpaillaan kävijöiden ajasta, ja siksi keskustelut osastolla on syytä pitää lyhyinä ja tehokkaina.
  • Huolehdi, että osaston henkilökunta on osaavaa, aikaansaavaa ja motivoitunutta. 
  • Perehdytä henkilöstösi osaston toimintaan, ja varmista, että jokainen tuntee messutavoitteenne.
  • Luo yksilölliset tavoitteet, sitouta henkilökunta tavoitteisiin ja palkitse onnistumisista.

Muista jälkihoito

Tehokas jälkihoito ja -markkinointi muuttaa messukohtaamiset kaupoiksi. Se miten jälkihoito on tehty, kertoo yrityksestäsi ja sen toiminnasta.

Jälkihoito kannattaa suunnitella ja resursoida jo ennen messuja, etteivät asiat jää tekemättä arjen koittaessa messujen jälkeen. 

Vinkkejä jälkimarkkinointiin:

  • Käy kontaktit läpi jokaisen messupäivän jälkeen 
  • Pidä kaikki messujen aikana annetut lupaukset, sillä messukontakti on tuoretuote!
  • Hoida tarjouspyynnöt ja yhteydenotot mahdollisimman nopeasti
  • Lähetä kiitoskirje/-viesti osastosi kävijöille
  • Lähesty tärkeimpiä asiakkaitasi saman tien, kiitä käynnistä ja kerro jatkotoimista
  • Julkaise nettisivullasi messuosastosta kuvia ja/tai videokuvaa – osastosi elää pidempään
  • Kerro messutunnelmista netissä ja kiitä kävijöitä vielä kerran
  • Arvioi tulokset heti messujen jälkeen ja uudestaan pidemmällä aikavälillä, kirjaa kehittämisideat ja arvioi saatu kävijäpalaute

ONNISTU MESSUILLA

Enemmän kuin osasto

Näytteilleasettajana saat käyttöösi mm. seuraavat palvelut:

  • eShop-verkkopalvelussa voit tehdä ja hallita tilauksiasi kätevästi
  • Tiivis tietopaketti tapahtuman verkkosivuilla kokoaa kaikki tärkeät aikataulut, ohjeet ja yhteystiedot
  • Sähköpostitse saapuvat näytteilleasettajakirjeet muistuttavat aikatauluista, ohjeista ja tehtävistä
  • Tapahtuman mediapankista saat logot ja bannerit käyttöösi
  • Verkkopalvelusta voit lähettää kutsuja ja/tai pääsylippuja tapahtumaan
  • Verkkopalvelun kautta pääset päivittämään tapahtuman verkkosivuilla julkaistavaa näytteilleasettajan profiilisivuasi, Verkkopalveluun täytetyistä tiedoista nostetaan tapahtuman sivustolle myös uutuudet, tarjoukset, osastolla tapahtuva ohjelma sekä tiedotteet.

Fysiolinelle kuntoutusalan ammattimessut ovat tärkeä osa niin näkyvyyden rakentamista kuin laitteiden ja ratkaisujen tunnetuksi tekemistä.
Messut kokoavat yhteen meille tärkeät kohderyhmät, ja tapahtumien suola onkin kohtaamiset, keskustelut ja verkostoituminen ammattilaisten kesken.

Katri Välimäki, markkinointipäällikkö, Fysioline Oy

Menesty messuilla -verkkokurssi

Tapahtuma-alan ammattilaiset ovat koonneet kattavan paketin messuosallistumisen oppaaksi. Menesty messuilla -verkkokurssi on maksuton, ja voit selata sitä itsellesi sopivaan tahtiin.

Tutkittua tietoa & vinkkejä

Messu- ja tapahtumajärjestäjät Meta ry:n verkkosivuilta löytyy runsaasti tutkittua tietoa tapahtuma-alalta. Sivulta löydät painavaa faktaa, mutta myös inspiraatiota ja näkökulmia messuosallistumiseen.

Tervetuloa mukaan oman alasi huipputapahtumaan!